Zout is toch ongezond? of is de ene soort toch gezonder dan de ander?

Keukenzout, Jozo, Oerzout, Keltische zeezout, Dode zeezout, Himalayazout. Er is toch best een verschil in deze soorten voor je gezondheid?
Ja en nee….
Afhankelijk van de locatie van de zoutwinning zitten er allerlei mineralen in dat zout. Mineralen hebben we nodig om te kunnen functioneren.
Een sole (zoutoplossing) wordt regelmatig aangeprezen om zo je mineralen binnen te krijgen.
IMG_8173

We hebben maar weinig zout nodig, helaas krijgen we veel te veel armer zout binnen omdat ontzettend veel bewerkte voeding met zout is ‘verrijkt’. Zout geeft namelijk smaak. Ook hierover verschillen we wellicht van smaak. Ikzelf vind eten veel meer smaak hebben zonder zout of met weinig zout.

Teveel zout is gewoonweg ongezond, en dat geldt voor alle soorten zout. Het verhoogt de bloeddruk. Teveel zout kan voor hart-/ en vaatziekten zorgen en is nogal belastend voor je nieren. Vandaar dat de nierstichting ons daar bewuster bij stil wil laten staan met een vragenlijst, de zoutmeter. Hier kun je invullen wat je zoal eet aan productgroepen.
In mijn huidige eetpatroon (met ook wel wat zoute snacks, kazen, hapjes, frituur en af en toe een pizza) kwam ik op 4,6 gram per dag. zoutmeter2

Daarna heb ik het volgende toegevoegd:
2 plakken vleeswaren per dag,
1x bewerkt vlees per dag (slavink, hamburg, worst etc)
3 lepels saus per week
1 kleine lepel kruidenmix per dag

Ik kwam meteen op het schokkende 10,3 uit.
Doe dus ook eens de test en bekijk per voedingscategorie wat de zouthoeveelheid is.

Je kunt natuurlijk ook contact opnemen als je het lastig vindt om je zoutinname af te bouwen.

zoutfout

Related posts